پنل های خورشیدی

سیستم‌های خورشیدی (Photovoltaic) بر اساس نحوه استفاده به دو دسته متصل به شبکه (On Grid) و مستقل از شبکه (Off Grid) تقسیم‌بندی می‌شوند.
کاربرد دسته اول (On Grid) بیشتر در مناطق شهری و نزدیک به شبکه برق استفاده می‌شود.

ازمزایای آن کاهش مصرف برق می باشد و نیاز به انرژی را تا حد قابل قبولی در ساعات روز برآورده کند.
دسته دوم (Off Grid) بیشتر در مناطق دور از شهر یا دور از شبکه برق کاربرد داشته و به طور کاملاً مستقل در طول شبانه روز وظیفه تأمین برق را بر عهده دارد.

پنل خورشیدی مونو کریستال

سلول های خورشیدی مونو کریستال از شمش سیلیکون ساخته می شوند . در ابتدا به شکل یک استوانه هستند. برای بهینه سازی عملکرد و کاهش هزینه ، برای تولید ویفر سیلیکون، چهار ضلع از شمش استوانه ای سیلیکون بریده می شود تا به شکل مربع درآید. اما برای بهینه کردن برش و کاهش تلفات ، در نهایت یک مربع با گوشه های گرد پدید می آید. شکل خاص پنل های مونو کریستال بدین دلیل است.

یک راه خوب برای تشخیص نوع پنل خورشیدی شکل ظاهری سلول ها است. در پنل های پلی کریستال سلول ها کاملا به شکل مستطیل در کنار هم قرار گرفته اند. اما در پنل های مونو کریستال مربع ها دارای گوشه های گرد هستند.

پنل خورشیدی پلی کریستال

فرآیند تولید سیلیکون پلی کریستال ساده تر و کم هزینه تر است. میزان ضایعات سیلیکون در مقایسه با تولید سیلیکون مونوکریستال کمتر است.

پنل های خورشیدی پلی کریستال از نظر تحمل دما در مقایسه با پنل های خورشیدی مونوکریستال تحمل دمایی کمتری دارند. به لحاظ فنی این بدان معناست که در دمای بالا بازدهی شان کمتر می شود. حرارت می تواند برعملکرد پنل های خورشیدی تاثیر منفی بگذارد. طول عمر پنل های خورشیدی را کم کند. با این حال این تاثیرات در حد اندک است.